Indoor studio building blocks, Anna Serrano Coll, 2015

Cap a on apunta Google? Tendències en optimització del màrqueting de continguts

Entrar en l’anàlisi dels resultats de Google és iniciar un camí complex i ple de reptes per als consultors de màrqueting o per a l’empresari que s’autogestiona la seva web. Hi tantes dades i tendències a analitzar que el més senzill és perdre en el camí i que els arbres et ceguin per veure el bosc.

Els mateixos responsables de Google ho expressen en aquests termes en l’apartat “Dins de Google“:

«Hi ha un gran nombre de components relacionats amb el procés de recerca i amb la pàgina de resultats. Així mateix, actualitzem constantment els nostres sistemes i tecnologies per oferir millors resultats. […] Per a cada recerca ha milers o milions de pàgines web amb informació útil. Els algoritmes són fórmules i processos informàtics que converteixen les preguntes en respostes. Actualment, els algoritmes de Google es basen en més de 200 senyals úniques o “pistes” que permeten endevinar el que realment podries estar buscant. Aquests senyals inclouen, entre altres, els termes dels llocs web, l’actualitat del contingut, la teva regió i el PageRank.»

Fa unes setmanes van aparèixer dues notícies sobre canvis en l’algoritme de Google enfocats, el primer, a incloure continguts de Twitter en els resultats de recerques i, el segon, dirigit a millorar el posicionament de les webs que optimitzades per a dispositius mòbils.

Les dues notícies redunden en el camí que sembla estar marcant Google a les últimes actualitzacions del seu algoritme que apunten a les següents línies:

Google prefereix webs amb continguts actualitzats i nous

Es tracta d’una estratègia que es va començar a impulsar fa alguns anys ja, i que ha estat impulsant les estratègies de posicionament basades en el màrqueting de continguts.

Personalment veig que aquesta estratègia permet posar en valor aquelles webs -de empreses o particulars- que “tenen vida”; en certa manera pot ser una forma de detectar quins blocs estan en desús o què webs corporatives responen a un model de vell aparador immòbil.

Per a l’usuari que realitza la recerca, aportar el valor d’accedir a continguts nous i actualitzats.

En aquesta línia de treball, Google ha anat afinant cada vegada més i avui pot estar penalitzant, per exemple, la repetició excessiva de paraules clau de manera textual, les webs que enllacen sistemàticament els noms de marques amb webs corporatives i, també, els blocs que repliquen continguts de notícies o altres blocs, sistemàticament.

En resum, es tracta de posar en valor la publicació de continguts propis i genuïns, que s’actualitzen i milloren periòdicament, entenent que internet respon a un organisme evolutiu.

Google tendeix a personalitzar els resultats de les recerques

Algunes de les actualitzacions que s’han donat en els últims temps, tracten d’oferir continguts adaptats al perfil de cada usuari.

Un moment: no es tracta d’entrar a debatre -aquest no és el lloc- sobre l’ètica en l’ús de les dades personals ni del volum d’informació sensible que acumula Google sobre els seus usuaris

El que sí és cert és que els resultats i la publicitat que es mostra en el cercador avui dia s’adapten en funció de la ubicació, l’historial de navegació o les pautes de l’usuari.

Google busca continguts adaptats al suport de navegació: ordinadors, tauletes, smartphones…

L’augment bestial que Google registra a la navegació mitjançant dispositius mòbils està impulsant l’adaptació dels resultats als sistemes operatius emergents, i les interfícies d’aquests aparells.

De fet, les dades que maneig avui dia en les webs que gestiono suggereixen que la meitat de les sessions de navegació es realitzar mitjançant ja mitjançant dispositius mòbils. (Si el vostre experiència afina aquesta proporció t’agrairia que ho apunts mitjançant comentari)

No és d’estranyar, doncs que Google estigui adaptant-se, entre altres, per:

  • Premiar aquells webs optimitzades per a dispositius mòbils (webs “mobile friendly”) En aquest enllaç pots testejar si el teu web ho és.
  • Adaptar-se a les noves formes de consulta buscar establiments i adreces properes, oferir informació sobre l’entorn, etc. De manera que el dispositiu mòbil pot acabar resolent dubtes d’una manera completament diferent: p.ex. reserva taula en línia en un restaurant proper.
  • Impulsant l’ús de botoneres simples (això modificarà el valor que algunes etiquetes podrien tenir en el posicionament orgànic de keywords)

S’està adaptant Google a les noves generacions digitals?

Tot i que no s’ha exposat en aquests termes, es tracta d’una cosa que no podem deixar passar inadvertit: La irrupció de noves generacions 100% digitals canviarà la forma d’interrelacionar amb les interfícies.

La primera generació de cercadors requeria que els usuaris coneguessin ordres boleans (te’n recordes dels comandaments boleans?), Després vam aprendre tots a detectar paraules clau … i avui? Cada vegada són més els que interpel·len al cercador i Google ha anat treballant per millorar com responia davant preguntes textuals.

Et proposo una simple bateria de preguntes per formular a Google:

Pregunta: Quants anys té Obama

Fes-lo servir com una calculadora: 2 + 2

Juga al Trivial amb ell: Quan va morir Albert Einstein

Encara podries allargar aquest llistat, crec que aquestes quatre tendències posen sobre la taula moltes peces en joc, suficients per enfocar amb un llarg recorregut en el desenvolupament, l’optimització i el posicionament de pàgines web en les que pots estar treballant ara.

No obstant això, i ja que has arribat fins al final del post, deixa que et recordi alguna cosa important i que es troba en el fons de tot aquest entramat d’actualitzacions, algoritmes, estratègies SEO… Els professionals de la comunicació tenim la responsabilitat de:

  • Analitzar, amb la nostra visió professional, allò que veiem que passa al nostre voltant
  • Emprar tots els nostres recursos assertius per separar el gra de la palla pel que fa a tendències emergents es refereix (cosa molt difícil en els temps que corren)
  • Ser honrats i responsables en les nostres propostes
  • Ser raonables en la projecció de capacitats i necessitats
  • Tractar de posar-se en la pell dels usuaris i respondre com un voldria ser respost quan està a l’altra banda
Un article d’Anna Serrano Coll (c)
Per compartir, recomanar i comentar:
error